Transparency after the crisis

DI Weekend har ofta väldigt bra helgläsning tycker jag. Den här veckans intervju var med Carl-Henric Svanberg. Han sitter fortfarande kvar på ordförandeposten i BP:s styrelse efter oljekatastrofen 2010, men han är även ordförande i AB Volvo (alltså lastbilsdelen). Svanberg syns idag inte särskilt mycket, vilket kan ses som både bra och naturligt, men jag minns all uppståndelse hans “small people”-uttalande fick efter hans möte med Barack Obama, och enligt mig var en del av den kritiken befogad. Jag är också kritisk till att BP sålt av sin verksamhet inom sol- och vindkraft, och att Svanberg förklarade det på årets stämma med “vi ska fokusera på olja, för olja lovar fantastisk avkastning”. Money talks, som vi alla vet.

Däremot tycker jag att BP:s marknadsavdelning gör flera saker bra, till exempel deras sajt. Det är lätt att hitta den informationen man söker, både när det gäller vad de idag gör i Gulf-området som drabbades 2010 men också kring CSR-arbetet finns mycket att tillgå. BP är även ett bra exempel när det gäller närvaro i sociala kanaler. De är väldigt aktiva på Facebook och på Twitter lyfter de fram en person som jobbar med presskontakt. Och på Youtube publiceras löpande infographics för lätt spridning.

En kris gör alltid tydligare att ett företag måste öppna upp sig och vara ärliga. Men det där att lära av andras misstag är ju aldrig så lätt som det borde…

Watch the clips above.

The Swedish paper DI Weekend has very good content each weekend. The main interview this week is with Carl-Henric Svanberg, chairman of BP and Volvo Trucks. After BP’s oil disaster in 2010 hasn’t Svanberg been very public, and that’s maybe both good and convenient after the “small people” statement after his meeting with Barack Obama. According to me, some of the critic then was reasonable. I’m also critical about the fact that BP has sold the operations in sun power and wind power. “We should focus on oil because oil is promising fantastic revenue” was Svanberg’s explanation at BP’s annual meeting this year. Money talks, as we all know…

Though, I really like some things BP’s marketing department is doing. For example, the web site. It’s easy to find the right information, both about the operations today in the Gulf area (after the accident 2010) and also about the CSR. BP is also a very good example in social media. They are very active on Facebook, and on Twitter are one of their PR officers personified. And on Youtube are info graphics published constant.

The fact that a company needs to be transparent and honest is always very obvious during a crisis. To learn by other’s mistakes is never easy, but lot’s of companies should.

Leave A Comment