Changing pictures and clothes

This post is only in Swedish.

Det känns som att det är i ropet att göra kampanjer där företag vill vara genusmedvetna och visa en vilja göra skillnad. Hurra säger jag!

För några veckor sedan lanserades “Bryt klädmaktsordningen” av Åhléns och “Changes” av HOPE. Den sistnämnda snubblar lite tycker jag, kampanjen är väldigt vit och modellerna stereotypa för en nordisk sådan. Trist. Min känsla är att HOPE är för medvetna personer och då har de inte riktigt råd att missa en sån grej. Men jag antar att vi får börja någon stans. Åhléns börjar ju ändå kännas som en spelare som vill sticka ut hakan i den här typen av frågor, känns spännande och aningen otippat kanske. De skulle ju lätt kunna simma med i strömmen som ett klassiskt varumärke, ett varuhus som på något sätt alltid finns där. Modigt gjort.

Såg TT:s kampanj “Förändra bilden” häromdagen då den blev utsedd till Månadens content för sommaren av Resumé. Snygg och träffsäker kampanj som lyfter ansvaret vi kommunikatörer och marknadsförare har. Vad visar vi upp? Vem kan bli astronaut? Vem kan bli sjuksköterska? Vem kan bli statsminister? Vi måste våga bryta de “sanningar” som “bara dyker upp”, som ett av barnen uttrycker det. Varifrån får vi veta att sanningen är just det som vi tror att det är? Om vi som kommunikatörer tar oss tid och har yrkesstolthet nog att tycka att det spelar roll kan vi ändra på både självbilder och förebilder hos våra barn.

Leave A Comment