Eliminerar Twitter Uppdrag Granskning?

Ikväll arrangerade Publicistklubben en debatt om ”Journalisten och varumärket”. Gissa om jag blev glad när jag såg att de sände den live på Bambuser! Det var en riktigt spännande panel de lyckats få ihop med inga mindra än Amelia Adamo, Ebba von Sydow, Alex Schulman, Janne Josefsson och Magnus Lindqvist med Stina Dabrowski som samtalsledare. Redan när jag såg namnen som skulle vara med förstod jag att det skulle rivas upp känslor och en stor mängd med tankar.

För att fokusera på det ämne som jag relaterar mest till, det är hur journalisterna förhåller sig till och använder nya och sociala kanaler.

Det som förvånar mig är den stora okunskapen hos Josefsson och Dabrowski kring hur det digitala faktiskt kan hjälpa det grävande och granskande. Janne Josefsson verkar tycka att hans typ av journalistic är den enda rätta och slänger både det ena och det andra i både von Sydows och Schulmans ansikten. Han ifrågasätter om den grävande journalistiken kommer dö ut. “Blogga och twittra och hålla på” (citat Dabrowski) är tydligen inte samma sak som journalistik.

Min åsikt och uppfattning är, snarare tvärt om! Där är där ute det händer. Alla de sociala kanalerna gör det enklare för varje människa att komma i kontakt med journalisterna. De blir en av oss, eller åtminstone betydligt närmare än vad Janne Josefsson någonsin velat komma någon. Det blir lättare att göra sin röst hörd.

Jag tycker att just det faktumet von Sydow tog upp med att nå ut och få till en kommunikation är det fina. Vad sorgligt att inte alla kan se det. Men journalistiken är ofta bara information, man berättar vad man kommit fram till. Vad läsarna/tittarna undrar eller har för egna erfarenheter, det var inte viktigt innan kommentarsfälten föddes. Plötsligt kan alla få en plats i etern, bli sin egen redaktör. Å andra sidan blir det desto viktigare med källkritik, vem är det som påstår något? Varför säger han eller hon det? Självklart är det varken svart eller vitt.

Visst är det som Adamo flikar in med, att konkurrensen i media är så mycket större idag sant. Bloggar, Twitter, tidningar, magasin och Uppdrag Granskning. Allt ses lätt som samma bytta. Enligt mig är det så det måste vara, men många som är födda några årtionden innan mig blir livrädda av att ens höra ordet ”tweet”. Men utvecklingen kan man inte stoppa, oavsett rädslor och okunnighet. Det är bara att ge sig ut!

För att ändå ge ge någon slags åsikt om det debatten faktiskt handlade om vill jag bara hänvisa till Ebba von Sydows blogg. Ett mycket bra skrivet inlägg som jag håller med till fullo i. Genom att välja sina jobb väljer man också vad man förknippas med, och hur man känner sig som människa. Men att tänka varumärke ligger nog långt bort för många, men så klart inte alla, vilket Schulman gjorde klart i debatten.

Kika gärna på klippet från debatten. Mellan 11.30 och 19.30 och 45:00 och 51:10 är tydliga sekvenser där sociala medier diskuteras. Men om du har en timme över tycker jag du ska titta på hela, det var mycket intressant. Vad tycker du? Vem håller du med?

Leave A Comment