No, we will not please him

trosinstaart

This post will only be in Swedish.

Lite sen på pucken, men Sturegallerians kampanj är verkligen något som stört min hjärna i veckan. Och det har märkts att den nådde ut, och väckte reaktioner på bred front.

Det finns många aspekter i den här soppan. Dels undrar jag hur det kommer sig att Newsec låter sin marknadskoordinator gå ut och kommentera kampanjen. Var är marknadschefen undrar jag?

En annan del som jag funderat en hel del kring, och inte hittat något svar på själv är, vad kan man genomföra i sin professionella roll och sedan be om ursäkt för utan att någonting sker? Mikael Ahlsén som arbetat tillsammans med Newsec i framtagandet av kampanjen använder ord som “kärleksfull”. Hur kan detta komma ut utan att personerna bakom inte haft “någon sexistisk tanke bakom”? Hur kan man ens försöka framställa det som att detta inte ska objektifiera? Och framför allt, hur kan man missa hela incest-anspelningen? Hur kan alla dessa enkla, plumpa misstag missats av hela kampanjens arbetsgrupp? Men å andra sidan, uppmärksamhet lyckades man ju fixa…

Jag tycker ändå att det känns bra att detta väckte så starka reaktioner som det gjorde. Konsumenten är inte maktlös, och dagens medier ger oss kraft i rösten att det dessutom kan få väldigt fort. Jag hoppas fler och fler ställer sig upp och säger ifrån. Vi har kommit så långt, vi ska inte behöva acceptera sexism och objektifiering.

Bild som har skickats vidare på Instagram.

Comments
One Response to “No, we will not please him”
  1. Lisa says:

    Håller med dig helt! Är så förvånad över att detta kunde ens komma ut, men kanske också lite “scaring” hur en grupp kan bli så pass insnöad.. men det håller egentligen alls! Bara att inse att alla inte har samma syn som en själv helt enkelt! :)

Leave A Comment