Webbens lins mot verkligheten

Ganska länge vidhöll jag “Jag har ingenting att dölja, övervaka mig om ni vill”. Ganska naivt, ja. Men just då hade jag inte kunskapen och inte heller orken att försöka förstå. Det är relativt lätt att förstå hur det fungerar när Google föreslår nästa ord när jag skriver i sökfältet, eller att Facebooks annonser anpassas efter den information jag (eller mina vänner) angivit. Att ta den här tanken till nästa nivå och vara kritisk, är inte helt lätt. Och inte heller så roligt alla gånger.

Det bästa seminariet jag var på i Almedalen handlade om integritet på nätet. Det var Fores tillsammans med Bloggplats H12 som arrangerade seminariet med rubriken “Rättigheter uppe bland molnen – hur värnas individens integritet i sociala medier?” och i panelen fanns Emma Marie Andersson (opassande.se/Ajour), David Mothander (Google), Jakop Dalunde (Fores), Nina Wormbs (KTH) samt Dhavyd Vanderlei (Happiness). Panelen var mycket spännande ihopsatt och diskussionen bra, bland annat om vad vi som användare har rätt till, vad är upp till användaren själv att veta/ta reda på och vilket ansvar har internetjättarna. Att vi användare också har makt på internet kom också upp, det är upp till oss att visa när vi inte accepterar att användarvillkoren är för mycket på företagens sida. “Vi röstar med fötterna” sa Nina Wormbs.

På samma tema har min sommarläsning i år har varit “The Filter Bubble – How The New Personalized Web Is Changing What We Read And How We Think” av Eli Pariser, och jag har varit helt fast. Sedan jag började på första sidan har mitt surfande inte varit sig likt. “Vad berättar jag om mig själv här?”. “Ska jag klicka här?”. “Hur kommer det sig att den här annonsen syns här?”. Frågorna tar aldrig slut. Tanken på att Facebook (och alla andra sajter också för den delen) håller på att lära känna mig så totalt är skrämmande. Vad får det här för betydelse när det gäller vilka nyhetsflöden jag får, vilka personer som rekommenderas på Twitter eller vilka erbjudanden som trillar in i min mail?

Exemplen kan var och en för sig verka fåniga. Men lägg ihop pusslet. Politisk ställning, civilstånd, bostadsadress, vad jag beställer för viner, vilken min senaste flygresa var, vem jag går på bio med och vilken krog jag bokar bord på till helgen. Alla små ledtrådar bygger tillsammans bilden av mig. Bilden av hur jag spenderar pengar. Bilden av hur ett varumärke kan hamna i top of mind hos mig. Vilka personer lyssnar jag på? Vilka litar jag på? Vart går gränsen mellan personen jag och de personer jag gillars åsikter?

Det stora problemet blir att resultatet när jag söker på internet kommer vara det som Google tror sig veta att jag vill läsa. Men det är stor skillnad på vad jag borde vilja få upp som första träff och vad jag faktiskt borde hitta där. Vi måste utmanas och ifrågasättas. Hela världen klappar oss inte medhårs. “More and more your computer monitor is a kind of one-way mirror, reflecting your own interests while algorithmic observers watch what you click”.

Alla som på något sätt arbetar med webben borde läsa “The Filter Bubble”. Det finns inte en enda anledning för för att låta bli. Titta även på klippet integritetsdiskussionen från Almedalen. Det är en väl investerad timme.

Comments
6 Responses to “Webbens lins mot verkligheten”
  1. Linda says:

    Intressant och välformulerat, Jenny. Du har så rätt i att vi måste utmanas och ifrågasättas, intressant tanke att den digitala världen tenderar att glida mot en värld med mindre motstånd. Kul att läsa!

  2. Karin says:

    Svar: Nej kör tyvärr inte så mkt med Spotify just nu.. har skivor och det är mkt som jag skrev, Guetta, Swedish House Maffia, etc.. mkt house och danse:)

    Trevlig helg!!:)

    kram!

  3. Jag lånade din bild på Linda-Marie då jag gjorde ett inlägg på min blogg :) Hoppas det är okej. Länkade din blogg som tack.

    • Jenny says:

      Du ska inte be mig om lov, utan fråga Linda-Marie själv. Jag bad henne om lov innan jag gjorde en skärmdump av bilden. // Jenny

  4. Karin says:

    svar: Nej butiken heter Busnel:) Ligger på Banérgatan

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] ju idag online på andra webbsidor. Men personligen får jag lite rysningar, med tanke på det jag skrev om The Filter Bubble, av tanken att Facebook får ännu mer information om oss, så enkelt. Det är […]



Leave A Comment